Friday, March 13, 2015

Kan man se Gud - är Gud osynlig?


Kan man se Gud - är Gud osynlig?

Detta inlägg kan ses som en fortsättning på det tidigare inlägget i mars; "Vet man eller tror man bara?"

Det har hänt någon gång att jag kommit i samtal med någon kristen som hävdat att Gud är ett osynligt väsen, vi kommer aldrig att kunna se honom, ens i himlen.

Är det en viktig fråga hur Gud ser ut, eller om vi någonsin kommer att se honom?

För mig är det viktigt. Jag har kontakt med honom redan nu, men jag längtar efter att en dag få se min Fader i himlen.


Om man utläser bibelordet alltför lättvindigt eller med färgade glasögon, så kan man tänka att en del bibelord ger belägg för att Gud är ett osynligt väsen. Några exempel:

Kol 1:15 om Kristus
..i honom som är den osynlige Gudens avbild och förstfödd före allt skapat.

Joh 4:24
Gud är ande, och de som tillbedja måste tillbedja i ande och sanning.”

Detta tillsammans med att den helige Ande finns ibland oss som en person men osynlig - skulle kanske kunna styrka tesen om en osynlig Gud.

Men - det finns mycket annat i bibeln som blir svårt att plocka bort och som tydligt motsäger detta.

När Moses går upp på berget för att hämta budorden så samtalar han med Gud;

2 Mos 33:20
Ytterligare sade han: ”Mitt ansikte kan du dock inte få se, för ingen människa kan se mig och leva.”

Bibelordet antyder att Gud har ett ansikte. Det antyder också att det går att se Gud - men att ingen människa på jorden "kan se mig och leva".

I Uppenbarelsebokens beskrivning av himlen framgår att Gud har en tron. Varför ska han sitta på en tron, om han inte har en kropp, verkar onödigt. Dessutom står att Guds tjänare ska se hans ansikte:

Upp 22:3
Och ingen förbannelse ska vara mer. Och Guds och Lammets tron ska stå där inne, och hans tjänare ska tjäna honom och ska se hans ansikte

I Daniels bok finns ett mycket intressant avsnitt där Daniel i en framtidssyn får se Jesus komma inför Fadern i himlen efter att han blivit uppryckt på en sky efter sin uppståndelse (som Apg beskriver det):

Dan 7:9,13
Sedan jag ännu såg härpå, blev troner framsatta, och en som var gammal satte sig ned. Hans klädnad var snövit, och håret på hans huvud var som ren ull;...
Sen fick jag, i min syn om natten, se hur en som liknade en människoson kom med himlens skyar; och han nalkades den gamle och fördes fram inför honom.

Här berättas bl a att Guds hår var vitt som ren ull och att han var gammal och satte sig ned på en tron.

Bibeln säger att vi är skapade till Guds avbild;

1 Mos 1:26
Och Gud sa: ”Låt oss göra människor till vår avbild, till att vara oss lika

Faktum är att i lustgården när dagen började svalkas, så brukade Gud hälsa på Adam och Eva och då hörde de honom komma gående. Och som de flesta vet så gömde de sig en gång för Gud när de hörde honom komma;

1 Mos 3:8
Och de hörde HERREN Gud vandra i lustgården, när dagen började svalkas; då gömde sig mannen med sin hustru för HERREN Guds ansikte bland träden i lustgården.

På samma sätt som Adam och Eva kunde umgås med Gud på ett fysiskt sätt, så kommer vi kunna umgås i fysisk närhet med Fadern i Guds paradis.

Gud skapade en fysisk värld helt enkelt därför att han själv har en kropp. Han skapade människan lik sig själv. Han blev glad när han såg det han skapat. Kroppsligen umgicks han med människan fram till dess Adam och Eva föll i synd och fördrevs ur lustgården.

Tänker också på berättelsen om den förlorade sonen;

Luk 15:20-24
Så stod han upp och gick till sin fader. Och medan han ännu var långt borta, fick hans fader se honom och ömkade sig över honom och skyndade emot honom och föll honom om halsen och kysste honom innerligtMen sonen sade till honom: ’Fader, jag har syndat mot himmelen och inför dig; jag är icke mer värd att kallas din son.’ Då sade fadern till sina tjänare ’Skynden eder att taga fram den yppersta klädnaden och kläden honom i den, och sätten en ring på hans hand och skor på hans fötter. Och hämten den gödda kalven och slakten den, så vilja vi äta och gör oss glada. Ty denne min son var död, men har fått liv igen; han var förlorad men är återfunnen.’ Och de begynte göra sig glada. 

Har vi fått ögonsalva av Herren så vet vi att denna berättelse också talar om hans förlorade söner och döttrar, "Adam och Eva" som kommit på avvägar. På samma sätt vill Gud möta oss. Här på jorden genom den osynlige helige Ande, men i himlen står det ska Fadern avtorka mångas tårar. I det är jag säker inryms även en riktig bamsekram.

Jag tror vi har att vänta oss en underbar närhet till Gud Fadern! Jag tror hela himlen är långt mer verklig och fysisk än den här världen vi lever i nu. Jag tror allt är maxat i himlen!

//Björn

No comments:

Post a Comment